• Ви знаходитесь тут:

  • Головна
  • До відзначення дня народження В.О.Сухомлинського

Плекаємо майбутнє країни

( досвід роботи ДНЗ № 42 по впровадженню

педагогічної спадщини В.О. Сухомлинського)

Навроцька Л.В.,

вихователь-методист

ДНЗ № 42

Плекаємо майбутнє країни

( досвід роботи ДНЗ № 42 по впровадженню

педагогічної спадщини В.О. Сухомлинського)

Час розставляє все на свої місця, кожному дає відповідну історичну оцінку. Сьогодні праці В.Сухомлинського перевидаються не тільки в Україні, але й за кордоном, їх не лише читають, а й вивчають.

Вивчають Сухомлинського, прислухаються до його мудрих порад та настанов політики і бізнесмени, науковці і економісти, правознавці та програмісти, лікарі і вчителі, - всі, кому небайдуже майбутнє нашої країни – діти.

Першою сходинкою становлення маленької дитини є дошкільний навчальний заклад. Головним завданням педагогічного колективу ДНЗ № 42

(завідувач Кострубань Л.Ф., Відмінник освіти України) є формування повноцінної особистості дитини через розкриття її природних здібностей, розвиток її інтелекту та креативності, формування її духовності та соціальної компетентності. В цьому педагогам допомагають ідеї, думки та напрацювання В.Сухомлинського, його творча спадщина та система роботи. Дошкільний навчальний заклад-ясла-садок № 42 визначений базовим по впровадженню в практику роботи педагогічної спадщини В.О. Сухомлинського в місті Олександрія.

У січні 2012 року в закладі створено міні-музей В.О. Сухомлинського в якому є міні бібліотека, збірка казок дітей, фотовиставка, відеотека, картини за змістом творів В.О. Сухомлинського для дітей. Практика роботи педагогічного колективу по використанню педагогічної спадщини В.О.Сухомлинського, показала доцільність та ефективність створення в стінах дошкільного закладу міні-музею педагога. Проводячи заняття у міні-музеї, вихователі ознайомлюють дошкільнят з творами великого Вчителя, його педагогічною та громадською діяльністю. Педагоги залучають дітей до світу загальнолюдських цінностей, навчають застосовувати їх на практиці. Відбувається формування основ духовно-морального спрямування відповідно до витоків народної культури та педагогічної спадщини педагога-гуманіста В.О.Сухомлинського. Педагогічний колектив розглядає виховання основ духовно-морального спрямування як активну соціально корисну діяльність.

Плануючи методичну роботу за особистісно орієнтованою технологією, в педагогічному колективі склалася чітка система вивчення та впровадження в практику педагогічної спадщини Василя Сухомлинського. Отримані позитивні результати роботи за даною системою доводять її спроможність та ефективність. Зібрані матеріали досвіду вихователів з цього питання вивчені, узагальнені та оформлені у збірку « Плекаємо майбутнє країни».

Методична робота з педагогами по впровадженню педагогічної спадщини В.О. Сухомлинського в освітній процес здійснюється через інтерактивні форми :

1) педагогічна рада «Виховання людяності – проблема сучасності» (педагогіка кордоцентризму В.О. Сухомлинського);

2) педагогічні читання « Педагогічна спадщина – погляд сьогодні»:

- В.О. Сухомлинський « Як виховувати повагу до жінки – дівчини, матері»;

- В.О. Сухомлинський « Сто порад вчителеві»;

- « В.О. Сухомлинський « Про виховання моральної краси»;

- « Погляди В. Сухомлинського на роль природи в художньо-естетичному вихованні дошкільнят»;

3) засідання Школи наставників на тему:

- В.О. Сухомлинський « Ідеї родинного виховання»;

- В.О. Сухомлинський « Про систему розвитку емоційно-естетичних почуттів у дітей»;

- « Слово вчителя у моральному вихованні» ( за педагогічною спадщиною Василя Сухомлинського);

4) зустрічі за « круглим столом» з педагогами:

- Казковий дивосвіт В. Сухомлинського у роботі з дітьми

старшого дошкільного віку;

- В.О. Сухомлинський про систему розвитку емоційно-естетичних почуттів у дітей;

- В.О. Сухомлинський про виховання моральної краси;

5) майстер-клас на тему: « Куточок книги в групі: зручний, цікавий, розвивальний» ( В.О. Сухомлинський про значення книги в житті дитини);

6) засідання Клубу молодого вихователя на тему: « Сто порад вчителеві»;

7) інформаційна педагогічна година на тему: « Дивовижне поруч»

( використання педагогічної спадщини В.О. Сухомлинського у

формуванні в дошкільників свідомого ставлення до природи);

8) семінар-практикум на тему: «Пізнавати світ розумом і серцем» (філософія життя для дітей за творами Василя Сухомлинського).

Розв’язуючи завдання, поставлені Базовим компонентом дошкільної освіти України, педагоги дошкільного закладу зрозуміли, що впровадження особистісно орієнтованої моделі дошкільної освіти потребує використання нових освітніх технологій поряд з педагогічною спадщиною В.О. Сухомлинського.

Найбільше вихователів зацікавила технологія педагогічного проектування як ефективний і популярний сьогодні спосіб організації педагогічного процесу. Проектування дає можливість планувати роботу з дітьми та залучати їх до планування освітнього процесу, модернізувати взаємодію педагога з дитиною, що відповідає вимогам особистісно орієнтованої моделі дошкільної освіти, допомагає педагогам поєднати реалізацію завдань, визначених Базовим компонентом дошкільної освіти України та цінними родзинками педагогічної спадщини виховання, навчання Василя Олександровича. Практична цінність проектування полягає у її зорієнтованості на конкретний кінцевий результат у розв’язанні пріоритетних завдань. Крім того, процес створення і реалізації проектів сприяє розвитку креативності, ініціативності, пізнавальної активності його учасників, уміння орієнтуватися в інформаційному просторі, застосовувати набуті знання на практиці.

Педагогічний колектив ДНЗ № 42 розробив і практично реалізував протягом року такі проекти соціально-морального, пізнавально-практичного та художньо-естетичного напрямків:

♦ « Найдорожча в світі - Україна» ( культ Батьківщини), вихователь-методист Навроцька Л.В.;

♦ « Мама – сонечко в сім’ї , ми промінчики її!» ( культ Матері), вихователі Зубковська Г.М.. Сидоренко С.А.;

♦ « Мудрість татова живе віки!», вихователь Зінченко І.І.;

♦ «Тільки родина, як зірка – єдина, твій порятунок, надійний причал» (культ Сім’ї), вихователі Колосюк В.О., Сидоренко Н.Ю.;

♦ «Ти наше диво калинове, кохана українська мова!», вихователі Підгорна С.І., Жукович В.Е.;

♦ « Рідний край знати – свій народ шанувати!» ( краєзнавча діяльність в освітньому процесі), вихователі Солонько Н.О., Зюзь С.Г.;

♦ « Дружба з книгою – це свято!» (культ Книги), вихователь

Ванжула І.В.;

♦ « Праця годує, лінь марнує», вихователь Пушкарьова В.П.;

♦«Матінка Земля – частина Всесвіту» ( проект роботи з обдарованими дітьми), практичний психолог Бойко О.С.;

♦«Збережемо природу – збережемо душі», вихователь Архарова Н.Б..

Кожний проект - це спільна діяльність методичної служби, вихователів, дітей, батьків, яка націлена на результат.

Форми проведення освітньої роботи з дітьми дошкільного віку по впровадженню педагогічної спадщини В.О. Сухомлинського, які були використані вихователями під час реалізації проектів:

- комплексні, інтегровані, проектні, тематичні заняття; заняття-

милування, заняття-гра, заняття-розвага, заняття-мандрівка;

- бесіди з соціально-морального, пізнавального, мовленнєвого, креативного, емоційно-ціннісного, художньо-естетичного розвитку дошкільнят за творами В.О.Сухомлинського;

- виконання проблемних завдань, вирішення проблемних ситуацій « Перевір себе, який ти»;

- перегляд ілюстративного матеріалу за творами педагога, їх обговорення;

- літературні вікторини за творами В.О. Сухомлинського « На галявині казок»;

- різні види спостережень, пошуково-дослідницька діяльність, екскурсії в природу;

- дидактичні, розвиваючі, сюжетно-рольові, творчі ігри, ігри-подорожі;

- проведення трудової діяльності – колективна праця, чергування, виконання доручень, художня праця, господарсько-побутова праця;

- перегляд фільмів на DVD різної тематики: « В музеї В.О. Сухомлин-

ського», « Як павлишські діти складають казки на уроках мислення»,

«Уроки мислення В.О. Сухомлинського»;

- проведення театралізованої діяльності: ігри-драматизації, інсценізація творів педагога з використанням різних видів театру;

- організація виставок дитячих малюнків за творами

В.О. Сухомлинського;

- створення фотоальбому « Наші добрі справи»;

- проведення екскурсій в міні-музей Василя Сухомлинського в дошкільній установі;

- оформлення сторінки в портфоліо дошкільника « Мовні перлинки» ( розміщення казок, віршів, оповідань, загадок складених самими дітьми);

- оформлення альбому в ДНЗ « Казковий дивограй»

( розміщення кращих казок вихованців);

У сучасних умовах розвитку суспільної дошкільної освіти важливим завданням є налагодження високоефективної взаємодії із батьками, тому педагоги дошкільного навчального закладу надають перевагу інтерактивним формам роботи з родинами. Особливо це має значення під час проведення просвітницької роботи з батьками по ознайомленню та впровадженню педагогічної спадщини В.О. Сухомлинського в освітній процес. Зокрема це:

1) зустрічі за «круглим столом»:

- обговорення педагогічної праці В.О. Сухомлинського « Рідне

слово»;

- обговорення педагогічної праці В.О. Сухомлинського « Як

добитися, щоб батько і мати як вихователі виступали в

єдності»;

- обговорення педагогічної праці В.О. Сухомлинського

« Школа радості. Турбота про живе і прекрасне»;

2) засідання Клубу молодої сім’ї на теми:

- « Як книги допомагають виховувати?» ( ознайомлення батьків з творчою спадщиною В.О. Сухомлинського з соціально-морального розвитку дошкільнят);

- « Даруємо радість праці. Василь Сухомлинський про трудове виховання»;

3) консультація-порада « Як виховати у дітей інтерес до

читання? В.О. Сухомлинський про значення книги в житті

дитини»;

4) педагогічний всеобуч для батьків : « Виховання особистості

за допомогою книги. В.О. Сухомлинський про виховання моральної краси»;

5) бесіда з батьками на тему: « Рідна мова та інтелект дитини.

Василь Сухомлинський про значення рідного слова у

формуванні особистості дитини»;

6) гостинна для батьків: «Мудрість батьківської любові.

Василь Сухомлинський про значення і роль сім’ї в житті

дитини».

Позитивним результатом використання педагогічної спадщини

В.О. Сухомлинського педагогічним колективом ДНЗ № 42 в навчально-виховному процесі є ерудованість, комунікативність, креативність, творчість, компетентність з різних сфер життя дітей.

Кiлькiсть переглядiв: 3334

Коментарi